Oλα τα γλυπτά της Αθήνας σε ένα site-Συμπεριλαμβάνονται το γλυπτό "Βορειος Ήπειρος" και Βορειοηπειρώτες Ευεργέτες


Το μπλοκ %name διαγράφηκε.Το μπλοκ %name διαγράφηκε.Σύντομη περιγραφή του μπλοκ σας. Χρησιμοποιείται στη <a href="%overview">σελίδα επισκόπησης των μπλοκ</a>.Σύντομη περιγραφή του μπλοκ σας. Χρησιμοποιείται στη σελίδα επισκόπησης των μπλοκ.
Γλυπτό "Βορειος Ήπειρος"

Μια μοναδική ιδέα είχαν οι ενεργοί ακτιβιστές υπέρ πόλης και πολιτών Atenistas: Συγκέντρωσαν φωτογραφίες 324 γλυπτών σε δημόσιους χώρους της Αθήνας μέσα σε μια σελίδα στο διαδίκτυο, δημιουργώντας έναν απίστευτο χάρτη γνωριμίας της πόλης με οδηγό τα γλυπτά της.

Η ιστοσελίδα ονομάζεται http://www.athenssculptures.com/ Τα γλυπτά που έχουν καταγραφεί χρονολογούνται από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα. Η παρουσίαση τους γίνεται και κατά περιοχή, δημοτικό διαμέρισμα αλλά και με βάση το υλικό κατασκευής τους.

iefimerida

Μεταξύ των γλυπτών συμπεριλαμβάνονται και αυτό της «Βορείου Ηπείρου» http://www.athenssculptures.com/2014/01/epirus.html καθώς και των Βορειοηπειρωτών Ευεργετών Κωνσταντίνου Ζάππα http://www.athenssculptures.com/2014/05/constantine-zappas.html και Ευάγγελου Ζάππα  http://www.athenssculptures.com/2014/05/vangelis-zappas.html

 

Γλυπτό: "Βόρειος Ήπειρος"

 

Τίτλος έργου: Βόρειος Ήπειρος

Θέση: Πεζόδρομος Τοσίτσα

Έτος Κατασκευής: 1951

Υλικό Κατασκευής: Μάρμαρο

Καλλιτέχνης: Κώστας Σεφερλής

Το γλυπτό «Η Βόρειος Ήπειρος» κινείται στα πλαίσια του συμβολισμού ιδανικών και εννοιών. Εγκατεστημένο από το 1953 στον πεζόδρομο της οδού Τοσίτσα, εικονίζει μια γυναίκα με δεμένα πισθάγκωνα τα χέρια, που πεσμένη στο έδαφος προσπαθεί να ξεφύγει. Στηρίζει το πάνω μέρος του κορμού της στον δεξί αγκώνα, ενώ το κεφάλι στέκεται ψηλά, θέλοντας πιθανόν να περάσει το μήνυμα ότι η Βόρειος Ήπειρος μπορεί να είναι υποδουλωμένη αλλά «κρατάει το κεφάλι ψηλά» γιατί έχει περηφάνεια.

Ο καλλιτέχνης, με την ανθρώπινη μορφή που παρουσιάζει, προσπαθεί να συμβολίσει τη σκλαβωμένη περιοχή της Βορείου Ηπείρου. Προφανώς επηρεασμένος και από το πατριωτικό τραγούδι που έγινε γνωστό μετά τον εμφύλιο («Έχω μια αδελφή κουκλίτσα αληθινή, τη λεν’ Βόρειο Ήπειρο…). Το γλυπτό έδωσε την αφορμή στην Κική Δημουλά να γράψει το ποίημα «Σημείο Αναγνωρίσεως». Κι ενώ το γλυπτό παρουσιάζει με τη μορφή μιας αλυσοδεμένης γυναίκας μια αλύτρωτη περιοχή της ελληνικής γης, μέσα από τους στίχους της ποιήτριας συμβολίζει κάθε καταπιεσμένη γυναίκα που δεν μπορεί να κατακτήσει ελευθερίες. Το ποίημα βρίσκεται στη συλλογή «Το λίγο του κόσμου» και από τη δημοσίευσή του το 1971 ταυτίστηκε γρήγορα με το συγκεκριμένο γλυπτό.

Το γλυπτό αποτελεί δωρεά του καλλιτέχνη στον Δήμο Αθηναίων. Τα επίσημα αποκαλυπτήρια έγιναν 22.2.1953. Στην πίσω όψη της βάσης, εγχάρακτη η επιγραφή «ΕΠΟΙΗΣΕ ΚΑΙ ΕΧΑΡΙΣΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΩΣΤ. ΣΕΦΕΡΛΗΣ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ 1951».

Ο Κώστας Σεφερλής γεννήθηκε στη Λακωνία το 1928 και σπούδασε γλυπτική στην ΑΣΚΤ κοντά στον Μιχάλη Τόμπρο και μαθήτευσε στο Μαρμαρογλυφείο του Γιαννούλη Κουλουρή.