Συναντήσεις “Νεολαίας Βορειοηπειρωτών” με θεσμικούς φορείς και παράγοντες της Βορείου Ηπείρου.
Το μπλοκ %name διαγράφηκε.Σύντομη περιγραφή του μπλοκ σας. Χρησιμοποιείται στη σελίδα επισκόπησης των μπλοκ.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας της “Νεολαίας Βορειοηπειρωτών” για ενημέρωση γύρω από τα θέματα που απασχολούν τη Βορειοηπειρωτική κοινότητα, αλλά και για την προώθηση λύσεων, το προεδρείο της, πραγματοποίησε τη Μεγάλη Εβδομάδα μια σειρά από συναντήσεις με παράγοντες και θεσμικά όργανα του χώρου μας.
Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν ήταν η ανάγκη αναζωογόνησης του τόπου μας, τα προβλήματα στον τομέα της παιδείας, τα έργα υποδομής που πρέπει να προωθηθούν, το ζήτημα της διπλής υπηκοότητας, το θέμα αποξένωσης των βορειοηπειρωτών που ζουν στην Ελλάδα από τα ουσιααστικά προβλήματα του τόπου μας κ.α.
Η πρώτη συνάντηση έγινε με το Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Αργυρόκαστρο κ. Χρήστο Μαντέλο. Αφού μας καλωσόρισε με ιδιαίτερη θέρμη και μας συγχάρηκε για τις δραστηριότητές μας και ειδικά για τη βοήθεια στα σχολεία του χώρου μας, άκουσε προσεκτικά τις τοποθετήσεις μας στα πολλά θέματα που συζητήσαμε.
Οσον αφορά τα έργα υποδομής που είναι αναγκαία για την επιβίωση του τόπου μας, μάς απάντησε ότι σύντομα θα υποβληθούν στο Ελληνικό ΥΠ.ΕΞ, τεκμηριωμένες προτάσεις για συγκεκριμένα έργα μεταξύ των οποίων είναι: η κατασκευή δρόμων, η ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων που ήδη λειτουργούν, αλλά και η στήριξη νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών στον τόπο μας.
Στο θέμα τις παιδείας μας ενημέρωσε για τις νέες θέσεις του ΥΠ.ΕΞ που σε συνεργασία με την ΟΜΟΝΙΑ προσανατολίζονται στη δημιουργία μεγάλων σχολικών συγκροτημάτων στο χώρο της ΕΕΜ, που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εποχής. “Στόχος μας,- τόνισε ο κ. Μαντέλος,- είναι να πετύχουμε στην πράξη την δημιουργία σύγχρονων εκπαιδευτικών κέντρων, με τις κατάλληλες υποδομές και υψηλό επίπεδο διδασκαλίας”. Μάλιστα σε περιοχές όπου οι Αλβανία δεν επιτρέπει τη λειτουργεία δημόσιων ελληνικών σχολείων, θα προωθηθούν απο το Προξενείο και το ΥΠ. ΕΞ ιδιωτικά ελληνικά σχολεία.
Επίσης, σύντομα θα υποβληθούν ολοκληρωμένες προτάσεις στην ΥΔΑΣ του ΥΠ.ΕΞ για την αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων στα σχολεία της Λιβαδειάς, της Δίβρης και της Δερβιτσιάνης, καθώς και για κτίσιμο ενός δημόσιου εννιά-χρονου σχολείου στους Αγίους Σαράντα σε οικόπεδο που έχει παραχωρηθεί από το Δήμο κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Υφυπουργού Εξωτερικών κύριου Ε. Στυλιανίδη.
Συζητήσαμε για την ανάγκη προώθησης ρεαλιστικών λύσεων και προτάσεων, καθώς και για την σημασία της ενεργοποίησης των ίδιων των βορειοηπειρωτών, οι οποίοι είναι καιρός πια να αναλάβουν σημαντικές πρωτοβουλίες για την ανοικοδόμηση του τόπου, είτε μέσω της υλοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων διακρατικής συνεργασίας, είτε ενεργοποιώντας την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Σχετικά με το ζήτημα της διπλής υπηκοότητας επιβεβαίωσε ότι το ζήτημα αποτελεί ένα από τα κύρια θέματα της ατζέντας του ΥΠΕΞ για την Αλβανία και ότι ως ένα σημείο το ζήτημα έχει δρομολογηθεί, εξέφρασε όμως και την διστακτικότητά του αναλογιζόμενος τις τυχόν αρνητικές συνέπειες που θα μπορούσε να έχει αυτό για τον τόπο μας.
Εξίσου θερμά μας υποδέχθηκε και ο Ελληνας Περιφερειάρχης Αργυροκάστρου κ. Σπύρος Ξέρρας, ο οποίος έδειξε έντονο ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες της “Νε.Β”.
Στη σύντομη συζήτηση που είχαμε μαζί του, μας ενημέρωσε για τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί απο τον ίδιο, μέσω της ιδιότητάς του ως περιφεριάρχης, αλλά και ως στέλεχος της “Ομόνοιας,” ως προς τα έργα υποδομής που χρειάζεται ο τόπος, στα θέματα της παιδείας, αλλά και για την αναδιοργάνωση της “Ομόνοιας”. Ηταν αισιόδοξος ότι τα πράγματα πλέον θα αρχίσουν να αλλάζουν προς το καλύτερο για τους έλληνες βορειοηπειρώτες, άλλωστε όπως μας είπε “και οι ίδιοι οι Αλβανοί μας αντιμετωπίζουν με περισσότερο σεβασμό, αφού έχουν αντιληφθεί πια την επιρροή μας και τις ικανότητές μας να διοικούμε την περιοχή, με άριστο τρόπο”. Μας είπε επίσης ότι το Γενικό Συμβούλιο της Ομόνοιας έχει κυρήξει το 2006 ως έτος της παιδείας, θεωρώντας πως το πρόβλημα αυτό δε χωράει άλλη καθυστέρηση.
Πραγματοποίηθηκε, επίσης, συνάντηση με τον νέο έπαρχο Μεσοποτάμου κ. Θεμιστοκλή Καίση, ο οποίος αποτελεί μοναδικό παράδειγμα τόλμης, αποφασιστικότητας και διορατικότητας. Παρότι πολύ νέος σε ηλικία, αλλά και σε θητεία, έχει καταφέρει να δρομολογήσει μια σειρά από πολύ σημαντικά έργα για την επαρχία του Μεσοποτάμου, όπως η ασφαλτόστρωση του κεντρικού οδικού άξονα Μπίστριτσα – Κρανιά, ασφαλτόστρωση κεντρικών δρόμων στα χωριά Λίβενα και Κρανιά , ανακαίνιση του 9-χρονου σχολείου Μεσοποτάμου, υδραγωγείο χωριών Πετσά και Λίβενα και πολλά άλλα.
Ο κ. Καϊσης μας ευχαρίστησε που για άλλη μια φορά η “Νε.Β” βρέθηκε κοντά στο σχολείο του Μεσοποτάμου και τόνισε την ανάγκη όλο και περισσότεροι νέοι μας να τολμούν να επιστρέψουν στη γενέτειρα Βόρεια Ηπειρο και να αναζητήσουν εκεί ένα καλύτερο μέλον και για τους ίδιους και για τον τόπο μας. Σε μια φιλική συζήτηση βρεθήκαμε και με τον έπαρχο της επαρχίας Τζάρας κ. Δήμο Κότε, ο οποίος τόνισε το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στις υποδομές της περιοχής, αλλά και τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την ανοικοδόμησή της. Πολύ σεμνός για το έργο και την προσφορά του στην περιοχή, μας μίλησε για την αναδιαμόρφωση της πλατείας του Μουρσιού, την κατασκευή του δρόμου Βρύνας -Μουρσιού και του δρόμου Μαυρομάτι – Μουρσί – Λειβαδειά, το οποίο αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση, αλλά και που έχει καθυστερήσει ασυγχώρητα, λόγω δέσμευσης της χρηματοδότησης, που έχει εγκριθεί εδώ και μια πενταετία περίπου. Στα γραφεία της εφημερίδας “ Ο Ταχυδρόμος της Ηπείρου”, βρεθήκαμε και με τον Υπεύθυνο Τεχνικού Γραφείου της Ιεράς Μητρόπολης Αργυροκάστρου Ορφέα Μπέτση, με τον οποίο συζητήσαμε το ενδεχόμενο πραγματοποίησης πολιτιστικής διημερίδας σε συνεργασία της Νε.Β με την Ιερά Μητρόπολη Αργυροκάστρου και τους νέους που ζουν στη Β.Ηπειρο, το καλοκαίρι, στη Δερβιτσιάνη.
Επίσης, πολύ σημαντικές ήταν οι συναντήσεις μας με τους διευθυντές και τους δασκάλους των σχολείων που επισκεφθήκαμε. Τα προβλήματα που μας παρέθεσαν, αμέτρητα. Τα σχολικά κτίρια έχουν τρομερές ελλείψεις, οι πλειοψηφία τους δεν έχουν θέρμανση και σε κάποια, όπως αυτό του Μουρσιού, λείπει ακόμη και η ηλεκτροδότηση. Προβλήματα υπάρχουν στη μετάφραση των βιβλίων, τα οποία οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να μεταφράσουν οι ίδιοι για να καλύπτουν τα κενά. Επίσης, το εκπαιδευτικό και το διδακτικό υλικό είναι πενιχρό και σχεδόν όλα τα μειονοτικά σχολεία δεν διαθέτουν βιβλιοθήκες, χάρτες, εργαστήρια φυσικής, χημείας , πόσο μάλλον πληροφορικής. Στις συζητήσεις μας μαζί τους διακρίναμε την δυσαρέσκεια, αλλά και το παράπονό τους για την εγκατάλειψη των μειονοτικών σχολείων και από το Υπουργείο Παιδείας της Αλβανίας, αλλά και από την Ελλάδα, αφού πια νιώθουν μόνοι τους σε σχολεία που κάποτε έσφυζαν από ζωή και από νεαρά ελληνόπουλα, ενώ σήμερα ερημώνουν μέρα με τη μέρα.
Μάιος 2006