Η αποφράδα ημέρα-Πτώση Κωνσταντινούπολης

ΑΝΑΔΡΟΜΕΣ
Η αποφράδα ημέρα
Του ΒΑΣ. Π. ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗ
Ήταν εννέα το πρωί, στις 29 Μαΐου του 1453, όταν η Βασιλεύουσα μετά από ένδοξη χιλιετή ιστορία, έπεφτε στα χέρια των Οθωμανών. Ο τελευταίος υπερασπιστής της, αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ’ ο Παλαιολόγος, «τοις κείνων ρήμασι πειθόμενος», έπεσε μαχόμενος στην πρώτη γραμμή, όταν όλοι οι σύντροφοι και συμπολεμιστές του είχαν ήδη ποτίσει με το αίμα τους την ένδοξο γη του Βυζαντίου. Ο ύστατος Βυζαντινός αυτοκράτορας την κοσμοϊστορικήν εκείνη στιγμή, όταν τα πάντα είχαν χαθεί και όταν η μισητή ημισέληνος κυμάτιζε στα κάστρα και τους προμαχώνες της Πόλης, ανεφώνησε: «Η πόλη χάθηκε και εγώ ζω ακόμη; Δεν υπάρχει ένας χριστιανός να μου κόψει το κεφάλι;». Ταυτόχρονα δύο χτυπήματα ξίφους, το ένα στο πρόσωπο και το άλλο εκ των όπισθεν, έριξαν τον τελευταίο αυτοκράτορα μεταξύ των σωρών των πτωμάτων των άλλων στρατιωτών.
Στα μέσα του 15ου αιώνα μ.Χ. η Βυζαντινή αυτοκρατορία που σαν τηλαυγής φάρος φώτιζε τον μεσαίωνα της Ευρώπης, αρχίζει να παρακμάζει. Για χίλια χρόνια στάθηκε το ακατάλυτο φράγμα και ο κυματοθραύστης που πάνω του έσπαγαν τα κύματα των βαρβάρων που κατά καιρούς επετίθεντο εναντίον του με σκοπό να ανοίξουν το δρόμο για την κατάκτηση της Ευρώπης.
Η συρρίκνωση όμως του Βυζαντινού κράτους έχει ήδη συντελεστεί. Δεν απομένει πια παρά μια πολιτεία με λίγα κάστρα γύρω της. Μια γωνιά της Ανατολικής Θράκης, λίγα νησιά στο Αιγαίο Πέλαγος και την Πελοπόννησο το Δεσποτάτο του Μυστρά, είναι όλη και όλη η κυριαρχία του Βυζαντίου. Αλλά και αυτά μακρινά και εξασθενημένα δεν μπορούν να προσφέρουν βοήθεια στην πρωτεύουσα που κινδυνεύει άμεσα. Και η αδιαφορία των Ευρωπαϊκών κρατών για αποστολή βοήθειας σε όλο της το… μεγαλείο. Η δυναστεία των Παλαιολόγων προσπαθεί με υπεράνθρωπες προσπάθειες να κρατήσει ελεύθερο το ορθόδοξο αυτό χριστιανικό αγκωνάρι της γης. Ο προτελευταίος αυτοκράτορας, ο Ιωάννης Παλαιολόγος, κάνει εκκλήσεις στην Χριστιανική Δύση, πηγαίνοντας ο ίδιος να ζητήσει βοήθεια. Δέχεται τις παπικές αξιώσεις και υπογράφει ακόμη την ένωση των εκκλησιών με δυσμενείς όρους για τους ορθόδοξους, ελπίζοντας σε βοήθεια.
Αλλά αντί βοηθείας παίρνει μόνο υποσχέσεις. Ο καθολικισμός δεν συγκινείται και δεν αντιλαμβάνεται, ίσως, τον κίνδυνο που διατρέχουν οι αδελφοί της ορθοδοξίας. Αλλά και ο Βυζαντινός λαός δεν αποδέχεται την ταπείνωση της Ορθοδοξίας και δεν επικυρώνει την ένωση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, στις κρίσιμες αυτές ώρες μόνη της η Ορθοδοξία στέκει αγέρωχη με τις ισχνές δυνάμεις της απέναντι στο Ισλάμ. Ο σουλτάνος Μουράτ ο Β’ έχει κάνει ένα είδος συμμαχίας με τον Ιωάννη Παλαιολόγο, λόγω των ταραχών και επαναστάσεων υποδούλων λαών στην Ασία. Το 1451, όμως, ο Μουράτ πεθαίνει και αφήνει διάδοχό του τον φιλόδοξο γιο του Μωάμεθ, που βάζει σαν πρωταρχικό σκοπό της ζωής του την άλωση της Πόλης, που εξακολουθεί να αναχαιτίζει την προέλαση των απίστων προς την Ευρώπη.
Απέναντί του στέκει αγέρωχη η «Βασιλίδα των Πόλεων», η Κωνσταντινούπολη που δίνει έναν άνισο αγώνα, καθ’ ότι το Βυζάντιο πλέον έχει εξασθενήσει και μόνο ηθικά ανθίσταται. Ο τελευταίος Αυτοκράτορας του Βυζαντίου και της Ορθοδοξίας, δέχεται τη βασιλική κορώνα, γνωρίζοντας ότι μέλλει να θυσιασθεί «για του Χριστού την πίστη την Αγία και της πατρίδας την Ελευθερία». Ήταν γενναίος, συνετός και με πολιτική διορατικότητα και, αν δεν συνέβαιναν αυτά τα γεγονότα, το Βυζάντιο θα αποκτούσε πάλι την παλιά του αίγλη, όπως παλιότερα την εποχή των Ιουστινιανών και των Φωκάδων. Αλλά σ’ αυτόν έλαχε ο βαρύς και ένδοξος κλήρος: Να δώσει στη Βασιλεύουσα το υπέροχο τέλος, καθώς ταίριαζε στην λάμψη της και την χιλιετή ιστορία της.
Κατά την τελευταία ημέραν της αλώσεως οι δύο πρώτοι τουρκικοί έφοδοι,αποκρούονται υπό των πολιορκημένων νικηφόρα. Ακολούθησε υπό την αρχηγία του ίδιου του Μωάμεθ έφοδος των γενιτσάρων,αλλά και το επίλεκτο αυτό τουρκικό σώμα είχε την ίδια τύχη. Και ενώ ο αγώνας έκλεινε προς το μέρος των Χριστιανών, συνέβη ένα «ατυχές» περιστατικό που άλλαξε τη μοίρα του πολέμου. Τουρκικό τμήμα στρατού εισήλθε στα τείχη από μια ξυλόπορτα που για άγνωστους λόγους είχε μείνει ανοικτή (η λεγόμενη κερκόπροτα). Και ενώ ο Βυζαντινός στρατός αμύνετο επιτυχώς, ξάφνου βρεθήκανε περικυκλωμένοι από τους Οθωμανούς. Την ίδια στιγμή πληγώνεται και ο στρατηγός Ιουστινιάνης και απεχώρησε της μάχης. Το επεισόδιο αυτό εδημιούργησε σύγχυση και πτώση του ηθικού των μαχομένων , την καίρια αυτή στιγμή. Έτσι η πρωτεύουσα του Βυζαντίου το πρωί της 29ης Μαΐου 1453 περιέρχεται στην κυριότητα των Οθωμανών. Μόνο τρεις Πύργοι αντιστέκονται ακόμη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Είναι οι πύργοι του Βασιλείου, του Λέοντος και του Αλεξίου. Μέσα σ’ αυτούς ήταν οχυρωμένοι Κρήτες οι οποίοι συνέχιζαν την άμυνα και αρνούντο να παραδοθούν στους εχθρούς. Ο Μωάμεθ εθαύμασε το θάρρος και την ανδρεία τους και τους χάρισε την ελευθερία και τους επέτρεψε με τα εφόδια και τις αποσκευές τους να φύγουν για την πατρίδας τους την Κρήτη.
Επί τρεις ημέρες 29-31 Μαΐου τα τουρκικά στίφη επεδίδοντο σε σφαγές, λεηλασίες και κάθε είδους βιαιοπραγίες. Το αίμα έρρεε παντού. Περί τις 60.000 Ελλήνων αιχμαλωτίσθηκαν από τους Τούρκους. Πολλοί εξ αυτών επωλήθησαν στους Εβραίους, οι οποίοι επλούτισαν και από το εμπόριο της λευκής σαρκός. Σημειωτέον ότι στην Κωνσταντινούπολη υπήρχε ιδιαίτερη εβραϊκή συνοικία στον Γαλατά η λεγόμενη «παλαιά εβραϊκή σκάλα». Αφού πέρασε το τριήμερο των σφαγών, λεηλασιών και λοιπών καταστροφών επί των εμψύχων και αψύχων, διέταξε ο κατακτητής την παύση των εκτρόπων και κάλεσε τους κρυμμένους χριστιανούς να εμφανιστούν διαβεβαιώνοντάς τους ότι θα γίνει σεβαστή η ζωή τους. Και τούτο γιατί η Κωνσταντινούπολη είχε μεταβληθεί σε έρημη πόλη, καθ’ ότι όσοι γλύτωσαν από το μαχαίρι του κατακτητή πήραν των ομματιών τους για τις χριστιανικές χώρες του Πόντου, κυρίως, αλλά και της Πελοποννήσου και των Επτανήσων, καθ’ όσον οι τόποι αυτοί δεν κατείχοντο υπό των Τούρκων. Οι Λόγιοι Έλληνες κατέφυγαν στις χώρες της Δύσης και συνετέλεσαν αργότερα στη διάδοση των ελληνικών γραμμάτων και των καλών τεχνών.
Έτσι έπεσε η Πόλη. Το καύχημα της Χριστιανοσύνης, το χάρμα της Οικουμένης. Το πνεύμα της όμως έγινε Πυρσός και χάρη σ’ αυτό το πνεύμα αναγεννήθηκε ολόκληρη η Ευρώπη.
Η αποφράδα ημέρα
Του ΒΑΣ. Π. ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗ
Ήταν εννέα το πρωί, στις 29 Μαΐου του 1453, όταν η Βασιλεύουσα μετά από ένδοξη χιλιετή ιστορία, έπεφτε στα χέρια των Οθωμανών. Ο τελευταίος υπερασπιστής της, αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ’ ο Παλαιολόγος, «τοις κείνων ρήμασι πειθόμενος», έπεσε μαχόμενος στην πρώτη γραμμή, όταν όλοι οι σύντροφοι και συμπολεμιστές του είχαν ήδη ποτίσει με το αίμα τους την ένδοξο γη του Βυζαντίου. Ο ύστατος Βυζαντινός αυτοκράτορας την κοσμοϊστορικήν εκείνη στιγμή, όταν τα πάντα είχαν χαθεί και όταν η μισητή ημισέληνος κυμάτιζε στα κάστρα και τους προμαχώνες της Πόλης, ανεφώνησε: «Η πόλη χάθηκε και εγώ ζω ακόμη; Δεν υπάρχει ένας χριστιανός να μου κόψει το κεφάλι;». Ταυτόχρονα δύο χτυπήματα ξίφους, το ένα στο πρόσωπο και το άλλο εκ των όπισθεν, έριξαν τον τελευταίο αυτοκράτορα μεταξύ των σωρών των πτωμάτων των άλλων στρατιωτών.
Στα μέσα του 15ου αιώνα μ.Χ. η Βυζαντινή αυτοκρατορία που σαν τηλαυγής φάρος φώτιζε τον μεσαίωνα της Ευρώπης, αρχίζει να παρακμάζει. Για χίλια χρόνια στάθηκε το ακατάλυτο φράγμα και ο κυματοθραύστης που πάνω του έσπαγαν τα κύματα των βαρβάρων που κατά καιρούς επετίθεντο εναντίον του με σκοπό να ανοίξουν το δρόμο για την κατάκτηση της Ευρώπης.
Η συρρίκνωση όμως του Βυζαντινού κράτους έχει ήδη συντελεστεί. Δεν απομένει πια παρά μια πολιτεία με λίγα κάστρα γύρω της. Μια γωνιά της Ανατολικής Θράκης, λίγα νησιά στο Αιγαίο Πέλαγος και την Πελοπόννησο το Δεσποτάτο του Μυστρά, είναι όλη και όλη η κυριαρχία του Βυζαντίου. Αλλά και αυτά μακρινά και εξασθενημένα δεν μπορούν να προσφέρουν βοήθεια στην πρωτεύουσα που κινδυνεύει άμεσα. Και η αδιαφορία των Ευρωπαϊκών κρατών για αποστολή βοήθειας σε όλο της το… μεγαλείο. Η δυναστεία των Παλαιολόγων προσπαθεί με υπεράνθρωπες προσπάθειες να κρατήσει ελεύθερο το ορθόδοξο αυτό χριστιανικό αγκωνάρι της γης. Ο προτελευταίος αυτοκράτορας, ο Ιωάννης Παλαιολόγος, κάνει εκκλήσεις στην Χριστιανική Δύση, πηγαίνοντας ο ίδιος να ζητήσει βοήθεια. Δέχεται τις παπικές αξιώσεις και υπογράφει ακόμη την ένωση των εκκλησιών με δυσμενείς όρους για τους ορθόδοξους, ελπίζοντας σε βοήθεια.
Αλλά αντί βοηθείας παίρνει μόνο υποσχέσεις. Ο καθολικισμός δεν συγκινείται και δεν αντιλαμβάνεται, ίσως, τον κίνδυνο που διατρέχουν οι αδελφοί της ορθοδοξίας. Αλλά και ο Βυζαντινός λαός δεν αποδέχεται την ταπείνωση της Ορθοδοξίας και δεν επικυρώνει την ένωση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, στις κρίσιμες αυτές ώρες μόνη της η Ορθοδοξία στέκει αγέρωχη με τις ισχνές δυνάμεις της απέναντι στο Ισλάμ. Ο σουλτάνος Μουράτ ο Β’ έχει κάνει ένα είδος συμμαχίας με τον Ιωάννη Παλαιολόγο, λόγω των ταραχών και επαναστάσεων υποδούλων λαών στην Ασία. Το 1451, όμως, ο Μουράτ πεθαίνει και αφήνει διάδοχό του τον φιλόδοξο γιο του Μωάμεθ, που βάζει σαν πρωταρχικό σκοπό της ζωής του την άλωση της Πόλης, που εξακολουθεί να αναχαιτίζει την προέλαση των απίστων προς την Ευρώπη.
Απέναντί του στέκει αγέρωχη η «Βασιλίδα των Πόλεων», η Κωνσταντινούπολη που δίνει έναν άνισο αγώνα, καθ’ ότι το Βυζάντιο πλέον έχει εξασθενήσει και μόνο ηθικά ανθίσταται. Ο τελευταίος Αυτοκράτορας του Βυζαντίου και της Ορθοδοξίας, δέχεται τη βασιλική κορώνα, γνωρίζοντας ότι μέλλει να θυσιασθεί «για του Χριστού την πίστη την Αγία και της πατρίδας την Ελευθερία». Ήταν γενναίος, συνετός και με πολιτική διορατικότητα και, αν δεν συνέβαιναν αυτά τα γεγονότα, το Βυζάντιο θα αποκτούσε πάλι την παλιά του αίγλη, όπως παλιότερα την εποχή των Ιουστινιανών και των Φωκάδων. Αλλά σ’ αυτόν έλαχε ο βαρύς και ένδοξος κλήρος: Να δώσει στη Βασιλεύουσα το υπέροχο τέλος, καθώς ταίριαζε στην λάμψη της και την χιλιετή ιστορία της.
Κατά την τελευταία ημέραν της αλώσεως οι δύο πρώτοι τουρκικοί έφοδοι,αποκρούονται υπό των πολιορκημένων νικηφόρα. Ακολούθησε υπό την αρχηγία του ίδιου του Μωάμεθ έφοδος των γενιτσάρων,αλλά και το επίλεκτο αυτό τουρκικό σώμα είχε την ίδια τύχη. Και ενώ ο αγώνας έκλεινε προς το μέρος των Χριστιανών, συνέβη ένα «ατυχές» περιστατικό που άλλαξε τη μοίρα του πολέμου. Τουρκικό τμήμα στρατού εισήλθε στα τείχη από μια ξυλόπορτα που για άγνωστους λόγους είχε μείνει ανοικτή (η λεγόμενη κερκόπροτα). Και ενώ ο Βυζαντινός στρατός αμύνετο επιτυχώς, ξάφνου βρεθήκανε περικυκλωμένοι από τους Οθωμανούς. Την ίδια στιγμή πληγώνεται και ο στρατηγός Ιουστινιάνης και απεχώρησε της μάχης. Το επεισόδιο αυτό εδημιούργησε σύγχυση και πτώση του ηθικού των μαχομένων , την καίρια αυτή στιγμή. Έτσι η πρωτεύουσα του Βυζαντίου το πρωί της 29ης Μαΐου 1453 περιέρχεται στην κυριότητα των Οθωμανών. Μόνο τρεις Πύργοι αντιστέκονται ακόμη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Είναι οι πύργοι του Βασιλείου, του Λέοντος και του Αλεξίου. Μέσα σ’ αυτούς ήταν οχυρωμένοι Κρήτες οι οποίοι συνέχιζαν την άμυνα και αρνούντο να παραδοθούν στους εχθρούς. Ο Μωάμεθ εθαύμασε το θάρρος και την ανδρεία τους και τους χάρισε την ελευθερία και τους επέτρεψε με τα εφόδια και τις αποσκευές τους να φύγουν για την πατρίδας τους την Κρήτη.
Επί τρεις ημέρες 29-31 Μαΐου τα τουρκικά στίφη επεδίδοντο σε σφαγές, λεηλασίες και κάθε είδους βιαιοπραγίες. Το αίμα έρρεε παντού. Περί τις 60.000 Ελλήνων αιχμαλωτίσθηκαν από τους Τούρκους. Πολλοί εξ αυτών επωλήθησαν στους Εβραίους, οι οποίοι επλούτισαν και από το εμπόριο της λευκής σαρκός. Σημειωτέον ότι στην Κωνσταντινούπολη υπήρχε ιδιαίτερη εβραϊκή συνοικία στον Γαλατά η λεγόμενη «παλαιά εβραϊκή σκάλα». Αφού πέρασε το τριήμερο των σφαγών, λεηλασιών και λοιπών καταστροφών επί των εμψύχων και αψύχων, διέταξε ο κατακτητής την παύση των εκτρόπων και κάλεσε τους κρυμμένους χριστιανούς να εμφανιστούν διαβεβαιώνοντάς τους ότι θα γίνει σεβαστή η ζωή τους. Και τούτο γιατί η Κωνσταντινούπολη είχε μεταβληθεί σε έρημη πόλη, καθ’ ότι όσοι γλύτωσαν από το μαχαίρι του κατακτητή πήραν των ομματιών τους για τις χριστιανικές χώρες του Πόντου, κυρίως, αλλά και της Πελοποννήσου και των Επτανήσων, καθ’ όσον οι τόποι αυτοί δεν κατείχοντο υπό των Τούρκων. Οι Λόγιοι Έλληνες κατέφυγαν στις χώρες της Δύσης και συνετέλεσαν αργότερα στη διάδοση των ελληνικών γραμμάτων και των καλών τεχνών.
Έτσι έπεσε η Πόλη. Το καύχημα της Χριστιανοσύνης, το χάρμα της Οικουμένης. Το πνεύμα της όμως έγινε Πυρσός και χάρη σ’ αυτό το πνεύμα αναγεννήθηκε ολόκληρη η Ευρώπη.